🩹 Tanım ve Belirtiler: Anal kanalın sonunda oluşan ağrılı bir yırtık. Tuvalet sırasında şiddetli ağrı ve pembe kanama yaşanır.

🚽 Nedenler: Kabızlık, ishal, fiziksel travma gibi faktörler anal fissüre yol açabilir.

🔎 Teşhis Yöntemleri: Görsel muayene, gerektiğinde kolonoskopi veya sigmoidoskopi ile çatlağın konumu ve nedeni belirlenir.

💊 Tedavi Seçenekleri: Diyette değişiklikler, oturma banyoları, dışkı yumuşatıcılar ve bazı durumlarda lateral internal sfinkterotomi ameliyatı.

Anal Fissür Nedir?

Anal fissür, anal kanalın son kısmında  oluşan bir yırtık olarak tanımlanabilir. Halk arasında makatta yırtık veya çatlak olarak ifade edilir.

Şiddetli makat ağrısı ve pembe renkli kanama en sık bulgulardır.Tuvalete gitmek hastalar için ızdırap halini alır. Hastalar ağrı nedeniyle tuvalete gitmeye korkar ve tuvalet ihtiyaçlarını ertelerler. Bu durum gaitanın sertleşmesine ve şikayetlerin daha da artmasına neden olur. Bu kısır döngü hastanın günlük yaşam kalitesini bozmaya başlar. Hastalar yemek yemeye bile korkar hale gelirler.

Anal Fissür Neden Olur?

En yaygın neden kabızlık nedeniyle büyük veya sert dışkıdır. Bir fissür ayrıca şiddetli ishal, anal seks, vajinal doğum veya anüse sokulan bir nesneden kaynaklanabilir.

Doktorunuz kalçalarınızı nazikçe ayıracaktır.  Yırtık ve diğer çatlak belirtileri için anüsün etrafındaki alana bakacaktır. Çatlağın nerede olduğu, nedeni bulmaya yardımcı olabilir. Çatlaklar en sık anüsün arka merkezinde meydana gelir. Bazıları anüsün ön merkezinde meydana gelir. Anüsün kenarlarında oluşan çatlaklar, Crohn hastalığı gibi durumlardan kaynaklanabilir.

Daha fazla test gerekiyorsa,  kolonoskopi veya sigmoidoskopi yapabilir.

Anal Fissür Nasıl Tedavi Edilir?

Tedavi semptomlarınıza, yaşınıza ve genel sağlığınıza bağlı olacaktır. Ayrıca, durumun ne kadar şiddetli olduğuna da bağlı olacaktır.

Akut anal fissür, kısa sürelidir. Genellikle basit tedavi ile 6 hafta içinde iyileşir. Kabızlık tedavi edildiğinde iyileşebilir.

Kronik anal fissür, 6 hafta veya daha uzun süren bir çatlaktır. Bu durumda ameliyat tedavi seçenekleri arasında ilk sırada gelir.

Diğer tedaviler şunları içerir:

• Diyetinizdeki değişiklikler.
  • Oturma banyoları.
  • Dışkı yumuşatıcılar.
  • Ameliyat

Ameliyata Lateral internal sfinkterotomi denir. Ameliyat sırasında kasta yapılacak küçük bir kesi (kesi) anüs içindeki basıncın serbest kalmasına yardımcı olur. Bu, dokuları iyileştirmek için bölgeden daha fazla kan akışını sağlar.